ضوابط طراحی پارکینگ های کوچک

ضوابط طراحی پارکینگ های کوچک

  • 15 خرداد
  • 0
  • ELKO

دوستان عزیز مجموعه، قصد داریم با همدیگه ضوابط پارکینگ در طراحی پلان معماری رو مرور کنیم. توی این قسمت میریم سراغ پارکینگ های کوچک.

اول از همه بگیم که اگر قراره در آزمون طراحی معماری نظام مهندسی شرکت کنید و پروانه اشتغال به کار خودتون بگیرید باید بدونید که ملاک عمل مصححین برای این آزمون مباحث و مقررات ملی ساختمان می باشد اما اگر دارید برای کارفرمای محترمی نقشه ساختمان طراحی می کنید باید ضوابط شهرداری رو مسلط باشید و رعایت کنید که بسته به شهری که در آن فعالیت حرفه ای انجام می دید ممکنه چند درصدی اختلاف با ضوابط و مقررات ملی ساختمان وجود داشته باشد. با توجه به اینکه در حال حاضر فعالیت اصلی مجموعه ما در شهر تهران می باشد اختلافات بین مباحث و ضوابط شهرداری تهران براتون شرح می دهیم و البته همه هم برای شما دوست عزیز به صورت تصویری ارائه میشه که شما در درک مفاهیم دچار مشکل نشوید.

 

C:\Users\Forouzan77406768\Desktop\New folder (4)\New folder\1-2.jpg

 

توقفگاه های خودرو به 3 گروه کوچک ( دارای حداکثر 3 محل توقف خودرو) ، متوسط ( دارای 4 تا حداکثر 25 محل توقف خودرو) ، و بزرگ ( دارای بیش از 25 محل توقف خودرو) ، در انواع خصوصی و عمومی تقسیم می شوند.

توقفگاه های مختص وسایل نقلیه ساکنان در ساختمان های مسکونی یا ساختمان هایی که مکان های توقف دارای مالکیت یا حق استفاده افراد معین است، توقفگاه های خصوصی محسوب گردیده و توقفگاه هایی که امکان استفاده عموم از آن ها میسر است، توقفگاه عمومی محسوب می گردند.

 

C:\Users\Forouzan77406768\Desktop\New folder (4)\New folder\2-2.jpg

 

راستی این ها سوالاتی هست که هر روز در پیج اینستاگرام مدیر مجموعه مطرح میشه و به مهندسین آموزش می دهند پس اگر دوست دارید از کلی اطلاعات مفید و کاملا رایگان استفاده نمایید سریعا ما را در فضای مجازی دنبال نمایید.

لینک اینستاگرام

بندهای مقررات ملی ساختمان در مبحث 4 ویرایش سال 96 که در مورد ضوابط طراحی پارکینگ های کوچک صحبت کرده در ذیل به همراه تصاویر مشاهده می کنید.

4-5-10-3-1- حداقل عرض ورودی و شیب راه برای توقفگاه های کوچک 3 متر است. (صفحه 71)

 

C:\Users\Forouzan77406768\Desktop\New folder (4)\New folder\3-2.jpg

 

C:\Users\Forouzan77406768\Desktop\New folder (4)\New folder\4-2.jpg

 

4-5-10-2-1- ارتفاع مجاز توقفگاه های کوچک خودرو، به منظورتقلیل خطرات ناشی از حریق، از کف تا سطح زیرین سقف و یا در صورت وجود تاسیسات یا عناصر سازه ای در زیر سقف، تا پایین ترین نقطه آن ها حداقل 2.20 متر است. (صفحه 69)

 

C:\Users\Forouzan77406768\Desktop\New folder (4)\New folder\5-2.jpg

 

4-5-10-3-6- در توقفگاه های خصوصی کوچک، در صورت وجود ورودی مجزای دیگری برای اشخاص، پیش بینی ورودی و خروجی سواره به ارتفاع حداقل 1.95 متر الزامی است. در غیر اینصورت ارتفاع حداقل 2.10 متر الزامی خواهد بود. (صفحه 71)

 

C:\Users\Forouzan77406768\Desktop\New folder (4)\New folder\-2.jpg

 

4-5-10-2-8- حداکثر شیب در شیبراه های مسقف در توقفگاه های کوچک خصوصی حداکثر 17% مجاز است. اما حداکثر شیب یک متر ابتدا و یک متر انتهای آن باید مساوی یا کمتر از 10% باشد.( صفحه 70)

 

C:\Users\Forouzan77406768\Desktop\New folder (4)\New folder\20190716_213342-2.jpg

 

نکات مهم و اختلافات در پروژه های اجرایی:

در شهر تهران برای طراحی رمپ پارکینگ عرض کمتر ا ز 3.5 متر قابل قبول نیست.

در مورد درصد رمپ هم در هنگام اخذ جواز در تمام انواع پارکینگ ها شما موظف به ترسیم رمپ 15% درطراحی پلان معماری می باشید تا نقشه ها تایید شود مگر آنکه با توجه به مشکلاتی که دارید موافقت کنند تا بتوانید درصد رمپ را افزایش دهید.(که با عنوان نامه شورا شناخته می شود که بعدا براتون توضیح میدهیم) در اجرا هم پس از اخذ جواز ساختمان بعضی از کارفرمایان و مجریان درصد رمپ را تا 17%-18% هم افزایش می دهند که البته درصد زیادی است و برای عبور خودرو سخت خواهد بود. دوستان عزیز ما این رو هم بدونید که بالای 20%پروژه شما به کمیسیون ماده 100 می رود و دستور تخریب خواهد داشت.

راستی یک نکته مهم دیگه طبق مقررات ملی ساختمان در آزمون طراحی معماری نظام مهندسی باید یک متر ابتدا و انتها را با شیب 10% محاسبه کنید ولی برای پروژه های اجرایی الزامی نداریم و چون طول رمپ زیاد تر می شود طراحان نیز ترسیم نمی کنند ولی قطعا بهتر و اصولی تره که رعایت بشه.

امیدواریم که از این مطالب رضایت داشته باشید و توی طراحی پلان معماری ازشون استفاده کنید ، ضوابط طراحی پارکینگ های دیگر در مقالات بعدی…..

مقالات مرتبط
    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.